تغییر زمین بازی؛ جاذبه های گردشگری نوین کشورها

گردشگری ورزشی

در گذشته که صنعت گردشگری رقابت کمتری را در خود می دیدید و گردشگری تنها به آژانس ها و بخش خصوصی مربوط بود، نوع جاذبه های هم با حالا متفاوت بود. در آن زمان بیشتر مردم برای طبیعت، بناهای تاریخی باشکوه و یا دیدن سنت های محلی و یا مراکز خرید به یک شهر می رفتند.

اما حالا دیگر گردشگری نه یک صنعت معمولی که یکی از صنابع استراتژیک دولت ها و حکومت ها شده است، یعنی صنعت هایی که باید خود حکومت به دلیل اهمیت و وسعتشان در آنها نقش ایفا کند. با این تغییر بسیار بزرگ در بازیگرانِ آوردگاهِ صنعت گردشگری، نوع جاذبه ها هم هوشمندانه تر شده اند. حالا مراکز خرید بزرگ و جشنواره های بزرگی را درون شهرها میبینیم که حضورشان بدون خواست و مدیریت دولت ها امکان پذیر نبود.

کافیست نام یکی از شهرهای بزرگ توریستی جهان را در اینترنت با واژه فستیوال یا جشنواره جستجو کنید. با تعداد بسیار زیادی از جشنواره های مختلف و باشکوه در ان کشور یا شهر مواجه می شوید. این قائه شاید استثناهایی نظیر ابرشهرهای توریستی مانند پاریس و لندن را داشته باشد. اما در بسیاری از شهرهای بزرگ از جمله استانبول و شهرهای تایلند این جشنواره ها را می بینیم. جشنواره غذا، جشنواره خرید ، جشنواره های جشن و پایکوبی های مختلف، جز اصلی ترین جشنواره های این شهرها هستند. بعضی از جشنواره ها مثل جشنواره های لباس و مد و جشنواره های هنری فرهنگی مثل موسیقی و فیلم هم در بعضی از شهرها دیده می شود.

یکی دیگر ا زجاذبه های گردشگری نوین، رویدادهای ورزشی هستند. رویدادهایی مثل جام جهانی ورزش های مختلف، المپیک و خیلی دیگر از رقابت های بین المللی و عظیم گرفته تا یک جام دوستانه چند تیمه ، به این منظور به میزبانی شهرها و کشورها برگزار می شود. چیزی که برگزاری اش بدون همکاری و تلاش بخش دولتی فراهم نیست.

جشنواره ها و جذب توریست

جشنواره ها و جذب توریست

تبدیل شهر یا منطقه به بخش تجاری منطقه مانند کاری که دبی کرده است، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری نوین است.

بارها در استدلال هایمان گفته ایم که ایران در جاذبه های گردشگری چیزی از همسایگانش که این همه مسافر دارند، کم ندارد. اما شاید بهتر باشد ابتدا نگاهی به جاذبه های گردشگری نوین بیاندازیم و سپس بار دیگر مقایسه کنیم. ما در کجای این صنعتِ پر از رقیب و پول ایستاده ایم؟

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تغییر زمین بازی؛ جاذبه های گردشگری نوین کشورها”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *