آخرین وضعیت پل خلیج فارس قشم

پل خلیج فارس

جلسات چند ماه اخیر معاون رییس جمهور آقای جهانگیری، و نمایندگان منطقه آزاد قشم و هیات وزیران همچنان نتایجش مشخص نیست. و به نظر میرسد آخرین خبر که از افتاح پل تا سه سال آینده خبر میداد هم تحقق پیدا نکند.

در چند ماه گذشته، چندین جلسه‌ی مهم در سطح ملی و منطقه‌ای با موضوع ادامه ساخت پل خلیج فارس انجام شده‌است. ۲۳اُم تیرماه امسال بود که مدیرعامل منطقه آزاد قشم از تعیین تکلیف پروژه پل خلیج فارس ظرف یک هفته خبر داد. اما باز هم پس از این تاریخ، شاهد تحولی در این پروژه نشدیم. در آخرین خبرها، حمیدرضا مومنی، مدیرعامل منطقه آزاد کیش، از پیشرفت ۱۷ و نیم درصدی پروژه خبر داده بود و وعده داده‌بود در صورت رفع موانع، این پل ظرف سه سال به بهره‌برداری برسد.

پل خلیج‌فارس، پلی‌ست به طول ۲ کیلومتر که بندر لافت در شمالی‌ترین نقطه‌ی جزیره‌ی قشم را به خاک‌های اصلی کشور ایران در بندر پهل در نزدیکی بندر عباس متصل می‌کند. این پل با ایجاد راه جاده‌ای و راه ریلی میان سرزمین اصلی ایران و منطقه آزاد قشم، فرصتی بسیار مناسب را برای توسعه تجاری-گردشگری کشور فراهم می‌کند.

اولین‌بار در دهه ۵۰ شمسی و پس از تبدیل قشم به اولین منطقه آزاد کشور بود که زمزمه‌هایی از اتصال قشم به خاک‌های جنوب کشور مطرح شد. با پیروزی انقلاب اسلامی و حوادث گوناگونِ یک دهه‌ی بعدی ایران، این پروژه هم به دست فراموشی سپرده شد. در سال ۶۹ و پس از پایان جنگ تحمیلی، پروژه پل خلیج فارس دوباره مطرح شد. سال ۸۸ طرح‌های مطالعاتی این پروژه تکمیل شد و نتایج در هیات دولت مطرح شد. در همین سال‌ها بود که حتی طرح ساخت تونل به جای پل توسط رییس جمهورِ وقت مطرح شد و پروژه ساخت پل موقتا معلق شد.

پل خلیج فارس قشم

در چند سال اخیر بارها تاریخ‌هایی برای ساخت و افتتاح ابرپروژه پل خلیج فارس قشم مطرح شده‌است. اما هربار مشکلاتی بر سر راه پروژه بوده‌اند و تکمیل آن را کند کرده‌اند. عدم تحقق بودجه، تغییرات اساسی در طرح پل و تحریم‌ها و مشکلات داخلی بر سر راه سرمایه‌گذاری‌های خارجی از اصلی‌ترین دلایل سرعت کند اجرا شدن این پروژه هستند.

در طرح پل خلیج فارس، چندین باند جاده‌ی رفت و برگشت، جاده‌ی عریض پیاده‌رو، خط ریلی برای ترانزیت کالا و مسافر و خطوط لوله برای انتقال سوخت و کابل‌های ارتباطی در نظر گرفته شده‌است. همچنین طراحی پل به گونه‌ایست که امکان عبور کشتی‌ها از زیر آن وجود دارد. این پل به کریدور جاده‌ای و ریلی شمال تا جنوب ایران متصل می‌شود.

با وجود این پل که ۲ کیلومترش بر روی آب‌های خلیج فارس است، حتی به صورت پیاده هم می‌توان به راحتی از بندر پهل به قشم رسید. همچنین پل خلیج فارس تحولی در تجربه‌ی مسافران از تور قشم ایجاد خواهد کرد.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *